Zomaar een werkdag van Mark Turk

Ik ben één van de assistent-accountants bij Qwintess. Sinds november 2020 maak ik deel uit van het team, na mijn studie Economie en Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hoe mijn gemiddelde werkdag er uitziet? In elk geval op kantoor bij ons of bij een klant. Thuis werken, dat doe ik bij voorkeur niet. Op kantoor kun je veel makkelijker schakelen met collega’s en ben je meer bij alles betrokken.

01 SEPTEMBER 2022   //   MARK

Als ik naar Qwintess ga, pak ik altijd de fiets. Eenmaal op kantoor, start ik de werkdag rustig op met een bak koffie. Ik pak dan de planning erbij en ga aan de slag. Dat deed ik vandaag en eigenlijk elke maandag dat ik op kantoor begin. Al had ik nu de planning niet echt nodig, want vrijdag heb ik bij de klant doorgewerkt tot ik de laatste financiële post had afgerond. Zo werk ik sowieso altijd, dan kan ik de laptop met een gerust hart dichtklappen in de wetenschap dat ik de volgende werkdag weer met een nieuwe post kan beginnen. Anders verlies je tijd als je ergens middenin stopt en je je er de volgende dag weer opnieuw in moet verdiepen.

Posten en boekingen
De vorige week heb ik de voorbereidende werkzaamheden gedaan voor het samenstellen van een jaarrekening. Jaarrekeningen maken, dat is ook de hoofdmoot van mijn werk. Er komen heel veel dingen kijken bij een jaarrekening. Ik ben begonnen met het administratiedossier, heb gekeken of alle posten kloppen en de boekingen goed zijn gedaan. Eigenlijk loop ik de hele administratie van het afgelopen jaar door. Waar nodig, breng ik correcties aan. Als het de jaarrekening van een grote klant is, werken we vaak 1 of 2 dagen op locatie. Bij kleinere klanten werken we alles vaak uit op kantoor. Over het algemeen verzorgen wij de jaarrekening voor grotere MKB-bedrijven en is de doorlooptijd wel enkele weken. Ik werk dus vaak voor een langere periode voor één klant.

Het klantteam
Nu de voorbereidende werkzaamheden op locatie bij de klant zijn afgerond, kan ik vandaag een start maken met de jaarrekening. Ik kijk of er risico’s zijn en begin met het uitwerken van de jaarrekening. Ik stel de balans op, maak de verlies- en winstrekening en schrijf een toelichting. Per klant hebben wij een klantteam: met een relatiebeheerder, een assistent, een accountant en minimaal één fiscalist. In dit geval ben ik de assistent, ik werk alles uit. Als ik aan het einde van de week hiermee klaar ben, draag ik het dossier ter controle over aan de relatiebeheerder. En als laatste gaat de concept-jaarrekening naar de accountant, voor deze klant is dat Julian Jonker. Eventueel maak ik dan op aangeven van hen nog aanpassingen. In de tussentijd wordt een fiscalist geraadpleegd bij bijzonderheden. Hij of zij kijkt in ieder geval ook altijd achteraf mee of we fiscaal geen steken hebben laten vallen. Per klant werken wij in een ander team samen, zodat we veel van elkaar kunnen leren.

Extra binding
Het leukste aan mijn werk vind ik dat ik iets kan toevoegen waar de klant geen tijd voor heeft of waarvan hij de kennis niet in huis heeft. Dat is wat mij het meeste drijft. Dit is ook het geval bij deze grotere klant, die stuurt echt op cijfers. Ook bij bijvoorbeeld horeca-ondernemingen kan ik met mijn kennis van extra waarde zijn. Natuurlijk heb je daarnaast bedrijven waar weinig bijzonderheden zijn en extra advies minder nodig is. Bij sommige klanten heb je meer mogelijkheden om advies te geven. Daar krijg je de meeste binding mee en dat maakt het werk extra leuk. Hoewel de werkzaamheden natuurlijk grotendeels hetzelfde zijn, maken de verschillende klanten het steeds weer anders en afwisselend. Voor vandaag heb ik de balans voor mijn klant in concept opgesteld en klap ik tevreden mijn laptop dicht.